Po zprávě, že dálnice D3 nebude v hlavní části transevropské dopravní sítě, přišla včera další Jobova zvěst. Evropská komise nedoporučuje financovat modernizaci Jihočeského letiště v Plané u Českých Budějovic z prostředků Regionálního operačního programu Jihozápad. Znamená to, že očekávaných 413 miliónů korun, se kterými jsme počítali, nepřijde. Čili dva klíčové jihočeské dopravní projekty se musí obejít bez podpory Evropské unie.
Podle mého názoru to jasně dokumentuje vztah Evropské komise k naší zemi, k našemu kraji a k jejich rozvoji. Nemají prostě o nás zájem, dávají od našich záměrů ruce pryč. To by snad tolik nevadilo, kdyby stejná Evropská komise nesvazovala náš rozvoj často nesmyslnými a nepochopitelnými regulacemi a právními předpisy, o jejichž smysluplnosti jsou přesvědčeni snad jen úředníci, kteří je ve svých bruselských kancelářích vymýšlejí. Stejně tak nám musí vadit, že v takzvaných starých zemích Evropské unie byly dopravní sítě vybudovány ze společných prostředků v míře často nadbytečné.
Živě si vybavuji zážitky z projednávání Regionálního operačního programu Jihozápad před jeho schválením, na kterém Evropskou komisi zastupoval jistý pan Janusis, Řek, který kladl otázky, při kterých jsme nevěděli, máme-li se smát nebo plakat. Například se ptal, proč chceme z tohoto operačního programu podporovat rozvoj regionální silniční sítě a zároveň rozvoj regionálního letiště. Říkal nám, že se musíme rozhodnout, zda chceme po našem kraji jezdit auty po silnicích nebo létat letadly. Trvalo nám dlouho, než jsme mu vysvětlili, že regionální letiště v Českých Budějovicích nebude sloužit pro lety z Tábora do Písku nebo z Českých Budějovic do Strakonic, ale pro vnitrostátní a zejména pro mezinárodní lety. Pokud o nás v Bruselu stále rozhodují lidé, jako pan Janusis, tak nás Pán Bůh opatruj.
Co ale teď dál? V žádném případě nesmíme na oba projekty, tedy dálnici D3 a Jihočeské letiště rezignovat. Co se týká dálnice, tak tady je podle mého názoru situace jasná. Stát, který chce na území Jihočeského kraje budovat obrovský energetický zdroj v podobě rozšíření jaderné elektrárny v Temelíně, musí jednoznačně podporovat a hlavně ze státního rozpočtu financovat stavbu dálnice D3 od hranic s Rakouskem do Prahy. Vláda by si neměla zahrávat s Jihočechy a jejich loajalitou k rozšíření Temelína.
A co se týká našeho letiště, tak souhlasím s tím, že je nutné redukovat projekt tak, aby v Plané vzniklo jednoduché moderní mezinárodní letiště za takovou cenu, která bude pro Jihočeský kraj a případného strategického partnera dostupná. Přiznejme si, že pokud bychom dopustili selhání projektu Jihočeského letiště v Plané, už se nám nikdy nepodaří vybudovat letiště jinde. Nastavené nohy všech možných ochránců přírody, lidských práv a čeho všeho jiného nám v tom zabrání.
Na závěr mám jednu výzvu. Zdá se mi, jakoby naši zástupci v Evropském parlamentu a u Evropské komise spali. Je nutné, aby se probudili a začali konečně hájit zájmy občanů České republiky.

Jan Zahradník